Mk 12, 28b-34

 

U ono vrijeme: Pristupi Isusu jedan od pismoznanaca i upita ga: »Koja je zapovijed prva od sviju?« Isus odgovori: »Prva je: Slušaj, Izraele! Gospodin Bog naš Gospodin je jedini. Zato ljubi Gospodina Boga svojega iz svega srca svojega, iz sve duše svoje, iz svega uma svojega, i iz sve snage svoje!« »Druga je: Ljubi svoga bližnjega kao sebe samoga. Nema druge zapovijedi veće od tih.« Nato će mu pismoznanac: »Dobro, učitelju! Po istini si kazao: On je jedini, nema drugoga osim njega. Njega ljubiti iz svega srca, iz svega razuma i iz sve snage i ljubiti bližnjega kao sebe samoga — više je nego sve paljenice i žrtve.« Kad Isus vidje kako je pametno odgovorio, reče mu: »Nisi daleko od kraljevstva Božjega!« I nitko se više nije usuđivao pitati ga.

 

 

 

RED U LJUBAVI

 

Pred pismoznancima I farizejima danas Isus nastupa kao Onaj koji im je dao zapovijedi. “Slušaj, Izraele!“, riječi kojima počinje jedan simbol vjere Izraelaca (Shemma Israel), a koje pravovjerni Židovi stalno ponavljaju kako po podsvijestili jedan RED U LJUBAVI: njaprije Bog, a onda sve ostalo.

 

 

 

Na sličan način poučava Gospodin: “Gospodin Bog naš Gospodin je jedini. Zato ljubi Gospodina Boga svojega iz svega srca svojega, iz sve duše svoje, iz svega uma svojega, i iz sve snage svoje!” Ovo je prva I najveća zapovijed. I onaj koji je vrši svim svojim srce, preko ove zapovijedi, odnosno preko Boga I ostalim zapovijedima pristupa ispravno. Sveti Augustin komentira ovo: “Ljubav prema Bogu je prvo što se zapovijeda, I ljubav prema bližnjem je prvo što se treba provoditi u djelo (…). Ti, koji još uviejk ne vidiš Boga, ljubeći bližnjega postat ćeš dostojan da Boga vidiš. Ljubav prema bližnjem čisti oči kako bi se mogao vidjeti Bog, kako kaže sveti Ivan: - Ne ljubiš li bližnjega kojeg vidiš, kako ćeš ljubiti Boga kojeg ne vidiš?” (In Ioannis Evuangelium 17,8).

 

 

 

Slobodno možemo kazati kako se cijeli naš život kreće između ove dvije ljubavi: one kojom ljubimo Boga I one koju iskazjemo bližnjima. Kako se ne bi uzoholili, pa pomislili kako je naša ljubav prema bližnjima ono što nas u ljubavi određuje, valja se stalno podsjećati na to da BOG NAS LJUBI PRVI. Zapravo, jedno odo najvećih čuda jest LJUBAV KOJOM BOG LJUBI ČOVJEKA.

 

 

 

BOG ŽELI DA GA LJUBIMO VIŠE: preko bližnjih do Boga

 

Vjerujem kako se nitko ne pita ZAŠTO NAS BOG TAKO LJUBI? Razlog je jednostavan: ŽELI DA SE MI NAUČIMO LJUBITI NJEGA PREKO BLIŽNJIH, TE DA SHVATIMO KAKO JE ON STALNO PRISUTAN U NAŠIM ŽIVOTIMA. Bog se ne isključuje iz naših života; samo postoje ljudi koji Boga isključe iz svoga života. Takvima Bog ne zapovijeda, jer oni slušaju samo sebe!

 

 

 

Bog dakle želi da Ga ljubimo sve više, kako bismo postali BIĆA LJUBAVI. Želi da ljubav protka svo naše življenje, te da svkai naš potez bude uzrokovan ljubavlju. Prije svega stalmo Mu je da ga mi upoznamo. Znate, kada se netko zaljubi, onda u toj svojoj ljubavi na pravi način otkriva svaki dan nešto novo I nešto ljepše o onom u kojeg se zaljubio. Ljubavlju se otkrivaju one “Božje stvari”, sve ono što o Bogu ne shvaćamo učenjem na vjeronauku, već nam je potrebno jedno srca posve okrenuto Bogu.

 

 

 

O Ljubavi se uči samo preko ljubavi. Kako Bogu- Ljubavi pokazati da Ga volimo? Preko ljubavi koju iskazujemo bližnjima. Bog očekuje od svakog čovjeka bezuvjetni odgovor na svoju ljubav. Naša ljubav prema Bogu pokazuje se u bezbroj sitnih događaja svakoga dana: ljubimo Boga kroz dobro obavljen posao, obiteljski život, društvene odnose, odmor... Sve može psotati djelo ljubavi. “Dok mi, što je moguće bolje, ispunjavamo naše zadatke I dužnosti (unatoč svim pogrješkama I ograničenjima), duša čezne za oslobođenjem. Ona htia k Bogu, privučena magnetskom privlačnosti. Počinjemo Isusa još jače ljubiti, ispunjeni slatkim I nježnim iznenađenjem” (Sveti Josemaria Escriva, Prijatleji Božji, 296.).

 

 

 

LJUBAV RJEŠAVA PROBLEME I SVE PODNOSI

 

Ponovo ćemo se referirati na dvoje zaljubljenih. Kada zaljubljeni naiđu na poteškoće, onda ih LJUBAV TJERA DA RIJEŠE PROBLEME. S druge strane, bez ljubavi I najveće sitnice postat će velikim zaprjekama, nesavladivim. Ljubav prema Bogu pomaže kročiti kroz život savladavajući sve probleme. Ona nam postaje izvorom snage da nas ništa ne ometa u našim naumima I stalno nas napaja novom snagom da radimo ono što je ispravno. Ovo lijepo Augustin opisuje: “Treba općenito reći da oni koji se ljube svejedno podnose trpljenje; oni međutim koji Boga ljube, također trpe, ali se njima ne čini da podnose nepodnošljive boli. Ljubav, naime, čini posve laganim I svodi istodobno na ništa najstrašnije I odvratne stvari” (De bono viduitatis, 21,26). “Kad netko ljubi, poteškoće nikad nisu teške (…). Onaj tko voli, ne osjeća poteškoću ili, ako je osjeća voli I samu poteškoću” (Sveti Augustin, Govori, 70.).

 

 

 

LJUBAV PREMA BOGU izražena ljubavlju prema bližnjem, uvijek nas pripravlja da dobro podnosimo poteškoće koje život donosi, te da, unatoč svemu ne izgubimo vedrinu I optimizam. Čovjek koji svojim ponašanjem slijedi ova dva zakona ljubavi, uvijek biva nanovo nadahnut Božjom ljubavlju za nove pothvate, za nov napor, I nijedan mu se ne čini teškim. Drugim riječima, ljubav prema Bogu uči nas kako se ljubav izražava preko žrtve za one koje ljubite.

 

 

 

Sveti Ivan Pavao II, na općoj audijenciji 1978. godine ovako govori o ljubavi: “Ne bi bilo pravedno reći: ili Bog ili čovjek. Treba voljeti I Boga I čovjeka, čovjeka nikad više nego Bogaili protivno Bogu ili jednako ako Boga. Drugim riječima, Ljubav prema Bogu mora prevladavati, ali nije isključiva. Biblija, koja Jakova naziva svetim I ljubljenim od Boga, pokazuje kako je sedam godina služio kako bi Rahelu zadobio za ženu. Te su mu se godine učinile, zbog ljubavi prema Raheli, kao nekoliko dana (Post 29,20). Franjo Salešku tumači ove riječi:- Jakov ljubi Rahelu sovm snagom I svom svojom snagom ljubi Boga; ali ne ljubi Rahelu ako Boga, niti Boga kao Rahelu. Ljubi Boga kao svojega Boga, više od svega na svijetu I više nego samoga sebe. Ljubi Rahelu kao svoju ženu, više od svih drugih žena I kao samoga sebe. Ljubi Boga bezuvjetnom ljubavlju, nadasve I neograničeno, a Rahelu svom svojom muževom ljubavi. Jedna ljubav nije u sukobu sa drugom, jer ljubav prema Raheli ne narušava superiornost ljubavi prema Bogu.